Fietsveilige Vrolijkheid

Voorheen was De Vrolijkheid uitsluitend bedrijventerrein. Nu kun je er ook sporten en vanaf augustus een duik nemen in het hoofdzwembad. Al eerder besprak de gemeente met Fietsersbond-Zwolle de gevolgen voor het fietsverkeer. Op 12 juli werden spijkers met koppen geslagen.

Randvoorwaarden inrichtingsplan

  • De bestaande infrastructuur was uitgangspunt voor het plan van herinrichting; de tekening bij dit artikel toont dat.
  • Ook met wensen van Landstede en de bedrijven wordt rekening gehouden.
  • Het groene gebied langs het Rechterland mag niet verder worden aangetast, het maakt deel uit van het ontwikkelingsgebied Westerveldse AA.
  • Er is een beperkt budget beschikbaar voor dit project.
  • Als er in het gebied investeringskeuzes moeten worden gemaakt, gaat de fietshoofdstructuur voor.

Tekening inrichtingsplan ruimte rondom zwembad De Vrolijkheid Zwolle

Te verwachten veiligheidsproblemen

Fietsersbond-Zwolle vindt de ontsluiting naar alle kanten voldoende geregeld. Tijdens het gesprek werd naar voren gebracht dat er veiligheidsproblemen verwacht werden bij kruispunten en oversteken. Ook het ontbreken van fietsvoorzieningen langs de Ossenkamp werd als zorgpunt naar voren gebracht. De bond benadrukte, dat met name groepen kinderen en jongeren zichzelf en anderen in gevaar kunnen brengen als onvoldoende maatregelen worden getroffen.


Verminderen van de veiligheidproblemen

Het hele gebied wordt ingericht als 30 km zone. De kruispunten Ossenkamp-Molenland, Ossenkamp-Hogeland en mogelijk ook het kruispunt tegenover het zwembad aan de Ossenkamp krijgen een plateau. De oversteek fietspad Rechterland naar het zwembad wordt voorzien van een middengeleider met een opstelplaats voor fietsers. Langs het Rechterland komt een vrijliggend fietspad, zo mogelijk van vier meter breed. Een rotonde zorgt voor de aansluiting Rechterland-Boerendanserdijk en het fietspad in het verlengde van het Rechterland. De aansluiting van het nieuwe fietspad tussen Ossenkamp-Boerendanserdijk krijgt geen verkeersregeling, maar voorsorteerstroken. De verlichting en de bestrating onder het viaduct naar de Haersterveerweg worden mogelijk meegenomen in het project. Dat geldt ook voor de asfaltering van het fietspad tussen Ossenkamp en Oude Meppelerstraatweg. Het pad tussen Rechterland en Ossenkamp, langs het zwembad is toegankelijk voor fietsers en ontsluit ook de fietsenstalling voor 300 fietsen.

Conclusie

Fietsersbond-Zwolle kan de randvoorwaarden niet veranderen. Binnen die voorwaarden zijn er goede voorstellen gedaan. Gezien de prettige manier van samenwerken vertrouwt Fietsersbond-Zwolle er op dat de wensen verwezenlijkt worden.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.