Lekker fietsen op route Pannekoekendijk, maar…

Het eerste deel van de fietsroute van en naar Holtenbroek langs de westkant van het centrum richting Nieuwe Veerallee is klaar. In de volgende fase sluit de route via de Koggetunnel aan op de  fietssnelweg naar Hattem of naar bestemmingen in Zwolle-Zuid. Het rijdt heerlijk op het tweerichtingen-fietspad, maar er zijn nog wel wat verbeterpunten.

Foto: nieuwe fietspad langs Centrum_West

Het gedeelte Holtenbroek, via fietstunnel Blaloweg, tot aan de oversteek Rodetorenbrug was al eerder gerealiseerd. Het fietspad dat nu gereed is loopt langs de Pannekoekendijk tot aan het eerste deel van de Willemskade. Een week na openstelling kan gezegd worden, dat het pad een flinke verbetering is ten opzichte van de eerdere situatie. Hoewel niet heel breed, is het pad toch comfortabel en veilig. Door de goede verlichting is het ook  ’s avonds prettig rijden. De schuintoelopende stoepranden geven fietsers meer mogelijkheden veilig gebruik te maken van de padbreedte. 

Verbeterpunten

Foto: oversteek bij Kamperpoortenbrug

  • De aansluiting op het pad vanaf de Kamperpoortenbrug voelt verwarrend aan voor fietsers. Dit wordt mede veroorzaakt doordat fietsers, die de situatie niet kennen, vanaf die plaats niet zien dat het fietspad aan de kant van de weg ligt. De plaatsing van bordjes met de waarschuwing: “Pas op, er kan nog een bus komen” draagt niet bij de verwarring kleiner te maken. Groen licht voor fietsers betekent ook hier gewoon rood licht voor bussen.
  • Het boven het water hangende voetpad wordt door sommige fietsers vanuit het centrum gekozen, omdat zij niet zien dat het fietspad aan de kant van de Kamperpoort ligt. 
  • Dat de rijrichting voor verkeer in de Hoogstraat is omgedraaid is een goede zet, wel kan onnodig wachten voor het fietsverkeerslicht voorkomen worden door een betere afstelling. 
  • Het  tweerichtingenpad houdt voorlopig nog op ter hoogte van de restaurants aan de Willemskade. Voor de fietsers die niet via de parkeerplaats bij de Rabobank, maar via de Emmastraat naar bijvoorbeeld de Jumbo fietsen is dat onhandig. Zij kunnen daar op de heenweg via de oude fietsstrook naartoe fietsen, terug gaan ze nu noodgedwongen over de stoep om op het nieuwe pad uit te komen. Versnelde uitvoering van het fietstraject tot aan de Kamperweg kan hiervoor een oplossing zijn. Op die manier kan ook, de voor fietsers irritante, omleiding langs het Emmaparkeerdek worden opgeheven.
  • De opstelruimte op fietskruispunt Katerdijk/Rodetorenbrug lijkt wat krap. De Fietsersbond dringt eropaan dit in de gaten te houden.
  • Bij het nieuwe busstation aan de Pannekoekendijk is een tijdelijk ruimte ingericht voor fietsparkeren. Fietsersbond-Zwolle vindt de plaats en de inrichting daarvan beneden de maat. Deze halteplaats vraagt om fietsrekken die voldoen aan de normen voor niet-bewaakt stallen. 
  • Brasserie Hofvliet kan alleen via een voetpad bereikt worden, gezien het grote aantal fietsers dat naar deze locatie gaat, is een betere voorziening gewenst.

Droomroute

Door de introductie van busbanen op het traject langs de stadsrand, was herinrichting van dit gebied nodig. Als een van de belangengroepen promootte Fietsersbond-Zwolle in 2012 een variant op het wegontwerp van de gemeente. In die variant, de Droomroute genoemd, stelde Fietsersbond-Zwolle voor om de fietsstroken vlak langs het bus- en autoverkeer te vervangen door een vrijliggend fietspad aan de zijde van Kamperpoort. Het idee werd door de gemeenteraad en het college van Zwolle overgenomen en daarna op creatieve manier uitgewerkt door de ontwerpers bij de gemeente.

Kaartje: voorstel Droomroute Fietsersbond-Zwolle

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.