Polderen over de fietssnelweg Zwolle

Dat is het wat mij nog het meest steekt: dat constructeurs en opdrachtgevers na 150 jaar fiets nog steeds geen hersencellen kunnen inzetten voor een goed ontwerp…

en:

Fijn dat jullie zo alert zijn op de middengeleider op de fietssnelweg in Zwolle. Ik vind het een waardeloze toevoeging aan de mooie fietssnelweg….

en:

De strategie van de gemeente om te kijken of het randje nog gevaar op gaat leveren is een risico voor fietsers……

en:

Eventuele juridische claims gaan de gemeente meer geld kosten dan de kosten van verbetering…..

Maar ook:

De middengeleider heb ik nog niet als hinderlijk ervaren en de weg ziet er goed overzichtelijk uit! Als er al iets moet gebeuren met de middengeleider is het dat deze verhoogd moet worden.

Foto: middengeleider met blauwe markeringen

Hierboven citaten uit reacties die wij ontvingen naar aanleiding van de opening van de fietssnelweg aan de Parallelweg richting Hanzeboog.

Ook bij de gemeente kwamen reacties binnen. Deze waren merendeels positiever van karakter.

Stof genoeg voor nieuw overleg over de fietssnelweg. In november 2012 spraken Fietsersbond-Zwolle en Gemeente Zwolle af om in het voorjaar van 2013 de ervaring tot dan toe te evalueren. Afgelopen week was het zover. 

Belangrijkste conclusie: de overwegingen om de middengeleider aan te leggen begrijpt iedereen. Maar we onderkennen allemaal het probleem dat weggebruikers de middelgeleider toch vooral als gevaarlijk en hinderlijk ervaren. En daar willen we graag wat aan doen.

De beste oplossing is de verhoogde weghelftscheiding te verwijderen. Maar op korte termijn zien de overlegpartners bij de gemeente hiervoor geen mogelijkheden. Het resterende budget voor dit project is daarvoor verre van toereikend. Hoewel het standpunt van Fietsersbond-Zwolle helder was: “Weghalen die rand!” kwamen we na wat polderen tot haalbare afspraken.

Foto: waarschuwing middengeleider

De blauwe markering gaat weg en wordt vervangen door een dubbele witte belijning. De dubbele witte streep zal beter opvallen. In tegenstelling tot de blauwe markering mag de witte lijn formeel niet worden overschreden. De beheerders zijn er attent op dat de lijnen niet slijten en dus goed zichtbaar blijven. Ook tijdens sneeuwval moeten fietsers de middengeleider goed kunnen zien.

Om de weg visueel niet smaller te maken, worden er voorlopig geen kantmarkeringen aangebracht. Wel wordt er voor gezorgd dat de bermen goed aansluiten. Deze aanpassingen worden een jaar na de uitvoering opnieuw geëvalueerd.

Het aansluitende pad naar de Koggeweg wordt beter verlicht en de overgang naar dat pad wordt aangepast. Ook wordt gekeken hoe de veiligheid in het donker voor het links afslaand fietsverkeer naar de Schellerdijk kan worden verbeterd.

Gezien de budgettaire mogelijkheden schrapt de gemeente voorlopig het idee van een dynamisch informatiesysteem. Jammer, maar Fietsersbond-Zwolle is het eens met de keuze voor veiligheid boven mooie gadgets.

Deze afspraken zijn gemaakt op ambtelijk niveau.

Reageer op dit artikel


Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.