Girbe Drenth: fietsers meer dan welkom

Foto Girbe Drenthe, directeur Tuinland

 

 

 

 

 

 

(Dit interview is afgenomen in december 2012)

Dubbelinterview

Toen we naar huis fietsten werden we ingehaald door een ondernemer. Niet in een dure bolide, maar gewoon op de fiets. Girbe Drenth, directeur van Tuinland, vier vestigingen, een paar honderd medewerkers, vindt fietsen prettig. Dat en nog veel meer fascineerde ons, vandaar een interview.

Vinden collega ondernemers het niet raar als je op de fiets komt?

“Ik rijd natuurlijk ook veel in de auto, maar in de stad pak ik graag de fiets. Liefst fiets ik iedere dag een stuk. Misschien ga ik ook meer met het openbaar vervoer reizen als ik naar een andere stad moet. Een vouwfiets lijkt dan ideaal, dat moet ik nog eens bekijken.”

Collega-ondernemers vonden het vroeger wel vreemd als ik op de fiets aankwam. Tegenwoordig merk ik meer waardering voor de fiets. Naar mijn mening doet fietsen geen afbreuk aan mijn status van ondernemer.

Uit eigen ervaring weten we dat fietsers bijna tot aan de voordeur van Tuinland kunnen rijden. Ze kunnen daar hun fiets in degelijke fietsenrekken stallen. Wat ons betreft zijn er ondernemingen, die daar een voorbeeld aan kunnen nemen.

Op onze vraag wat hij weet van zijn fietsende klant vertelt hij dat, ruw geschat, 30% van zijn klanten in Zwolle op de fiets komt. In Groningen en Assen is dat percentage nagenoeg hetzelfde. Natuurlijk kunnen die klanten niet zo veel tegelijk vervoeren, maar fietsers zijn veelal terugkerende bezoekers. Sommige bezoekers komen om even sfeer te proeven en een kop koffie te halen.

Om meer fietsers te trekken speelt hij met gedachte om fietsaanhangwagens te gaan verhuren en hij is direct geïnteresseerd in ons verhaal over Ikea-Delft. Daar wordt geëxperimenteerd met vrachtfietsen, ontwikkeld door TU-Delft.

Ook de e-bike trend is Girbe niet ontgaan. Hij is van plan om een of meer oplaadpunten te laten installeren en vraagt ons om nadere informatie daarover.

Hoe staat het eigenlijk met het personeel van de Zwolse vestiging. Komen medewerkers daar vaak op de fiets?

Girbe vindt dat er te weinig naar het werk wordt gefietst; een verklaring daarvoor kent hij niet. Er is een afsluitbare stalling voor medewerkers en de Zwolse vestiging is goed bereikbaar met de fiets.

Over de fietsinfrastructuur in Zwolle is Girbe tevreden, al blijven er natuurlijk wensen. Een van die wensen is een goede bewegwijzering voor fietsers voor bedrijventerrein Marslanden.

Paulus den Boer wijst de weg in de Marslanden

Paulus den Boer is enthousiast fietser, velomobilist en al lang actief voor de Fietsersbond. Hij en Girbe Drenth waren enige tijd buren. Zij werkten aan een plan voor fietswijzers in de Marslanden.

Paulus vertelt hoe hij en Girbe ooit samen een rowingbike hebben gekocht. De roeifiets is in de jaren tachtig ontwikkeld en is een prachtige sportmachine, die de arm- en beenspieren traint. Het is bovendien een efficiënt vervoersmiddel.

Door de contacten als buurman en rowingbike-maatje was het contact tussen Paulus en Girbe over de bewegwijzering voor fietsers in de Marslanden snel gelegd.

In de  Werkgroep Bereikbaarheid van de Ondernemersvereniging Marslanden bracht Girbe de bewegwijzering voor fietsers ter sprake. Dat bracht de bal aan het rollen. Paulus werd als lid van de Fietsersbond gevraagd ideeën voor een bewegwijzeringssysteem op papier te zetten.

Zo ontstond een voorstel gebaseerd op het systeem voor gemotoriseerd verkeer. In dat systeem is de Marslanden verdeeld in zeven gebieden. Op borden en stickers krijgen die gebieden een eigen kleur en letters A tot en met G.

Ieder gebied is nog onderverdeeld in nummers. Ondernemers vermelden gebiedsaanduiding op hun website en briefpapier. Fietsers volgen eerst de borden naar het juiste gebied en daarna volgen ze de nummeraanduiding. Het fietspad langs het Almeloos Kanaal wordt in het plan een belangrijke ontsluitingsroute. In totaal zijn er bijna 200 wegwijzers nodig.

Harry Gijsman, de vormgever bij Fietsersbond-Zwolle, zorgde voor de visualisatie van de ideeën. De Ondernemersvereniging Marslanden heeft al positief op het voorstel gereageerd. Er wordt nu met medewerking van Molenberg Media een begroting en een prototype vervaardigd.

Binnenkort komt het plan opnieuw aan de orde in het ondernemersoverleg. Samen met Paulus en Girbe hopen we dat deze service aan fietsers snel wordt gerealiseerd.

Noot van de redactie: inmiddels is bekend dat het plan voorlopig niet doorgaat. De subsidie waarop gerekend was gaat niet door vanwege de algehele bezuiniging.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *