Op 28 mei kreeg wethouder Van As 150 fietswensen voor Zwolle. De wensen werden door de leden tijdens een bliksemactie opgestuurd naar een centraal adres en gebundeld aangeboden aan de nieuwe wethouder van Verkeer.
Alle binnengekomen wensen staan hieronder. Het bestuur zal ze regelmatig onder de aandacht van de politiek en van ambtenaren brengen.
De opmerkingen zijn gegroepeerd op thema en voor zover dat van toepassing is, vind je het standpunt van Fietsersbond-Zwolle toegevoegd.
01. Algemene adviezen en wensen voor de wethouder
02. Over de breedte van fietspaden en -stroken
04. Over de bewegwijzering voor fietsers
07. Over verkeerslichtinstallaties
09. Over de oorzaken van enkelvoudige fietsongevallen
10. Over onderhoud van fietsvoorzieningen
11. Over ontwerp, herinrichting en infrastructuur
12. Over gedrag van (mede)fietsers
14. Wensen die na sluitingsdatum werden toegestuurd
De wethouder kreeg deze algemene wensen en adviezen mee van onze leden:
010/007 | Misschien kan de wethouder zijn ambtenaren instrueren om voortaan te reageren als iemand via de twitter-account van de gemeente een tip geeft of een vraag stelt? |
020/013 | Doe als gemeente mee aan The Copenhagenize Index. Dit geeft de stad namelijk wereldwijde erkenning als fietsstad. De steden Amsterdam, Utrecht en Eindhoven deden daar in 2013 al aan mee. |
049/040 | Luister zo goed mogelijk naar de Fietsersbond |
061/049 | Het kan altijd beter, maar nu even niet. Lekker doorgaan en veel luisteren |
066/052 | Wijkbeheerders 1 dag per week op de fiets om zo alle hobbels & bobbels te ontdekken. |
071/057 | Rustig doorgaan met veiliger en comfortabeler maken |
072/058 | Hopelijk inspireert het winnen van de Fietsstad 2014 u om Zwolle ism Fietsersbond als Fietsstad te houden en zonnodig te verbeteren |
081/067 | Even geen ge-maar! Laten we dit succes gewoon even met elkaar vieren! |
113/098 | Intensiveren huidige beleid. Gefeliciteers met dit resultaat. |
123/105 | Dat jullie doorgaan met dit vriendelijke beleid. |
146/124 | Gefeliciteerd met een goed fietsbeleid en een schepje er bovenop! |
Over verbreding van de fietspaden en -stroken schreven onze leden:
052/043 | Verbreding van 100 meter lange fietspad dat voor de (gemeente)boerderij aan de Gooseveldweg 21 ligt. Met name senioren stappen hier vaak af. De afscheiding zonder prikkeldraad. |
062/050 | Verbreden fietsgedeelte Van Karnebeektunnel |
069/055 | Ik zou graag willen dat fietsstroken breder worden. Vooral voor ouders met kinderen vaak gevaarlijk als vrachtauto’s je passeren. |
101/086 | Aanpassing van het Kleine Veerpad, het fietsgedeelte van dijk naar pontje, mag wel wat breder en beter, ipv 2 tegelrijen. |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over de breedte van fietspaden en stroken:
Wij vinden dat de huidige norm die in Zwolle gehanteerd wordt bij de aanleg van fietspaden en -stroken moet vervallen. Drukke paden, indien tweezijdig uitgevoerd dienen conform landelijke richtlijnen in principe minimaal 4 meter breed te zijn. Voor enkelzijdige paden geldt een breedte van twee meter vijftig. Voor oude paden en stroken is, waar mogelijk, eveneens planmatige aanpassing nodig.
Toelichting: De ontwikkeling van het fietsverkeer in in een stroomversnelling terecht gekomen. Het aantal fietsers is flink gestegen. Ook moeten fietsers hun route met steeds meer weggebruikers delen: fietsen, e-bikes, bromscooters, scootmobiels, aanhangwagens, tandems, skeelers, joggers, wielrenners, bakfietsen, ligfietsen, velomobielen en op sommige plekken ook nog met paarden en wandelaars. De snelheidsverschillen tussen al die gebruikers is hoog, op een fietspad en -fietsstrook in de stad vinden dan ook veel meer inhaalbewegingen plaats dan op de autorijweg.
Over fietsparkeren schreven onze leden:
002/001 | Ik wil mijn boodschappenfiets droog kunnen stallen bij winkelcentrum De Dobbe |
022/015 | Voldoende overdekte en bewaakte fietsenstallingen in de Binnenstad |
030/022 | Bij het NS-station aan de zuidkant graag nog meer fietsstalplekken en een extra doorgang naar het station zodat je minder hoeft om te lopen |
034/026 | Om ook je fiets goed te kunnen stallen, graag uitbreiding fietsenstalling ziekenhuis isala,er zijn veel te weinig fietsplaatsen zowel binnen als buiten om te stallen t is fijn om op de fiets naar de isala te gaan maar een probleem om je fiets te stallen. |
043/034 | Bij station voldoende gratis fietsparkeerplaatsen |
056/047 | Uitbreiding fietsparkeerplaatsen Isala |
068/054 | Meer ruimte in stationfietsenstalling |
070/056 | De fietsenstalling bij isala is veel te klein. Onbegrijpelijk! |
084/070 | In de stad meer ruimte om je fiets kwijt te raken. |
096/081 | Meer fietsenstallingen zuidzijde station |
099/084 | Een andere betere fietsenstalling aan de zuid zijde van het station. Van de huidige kelder fietsenstalling is de trap veel te stijl. Als inwoner van Zwolle zuid fiets ik toch altijd naar de voorkant omdat voor mij (en vele anderen) de fietsenstalling aan de achterzijde niet bruikbaar is. |
100/085 | Winkelcentrum Zwolle Zuid: s.v.p. rol/loopband o.i.d. naar fatsoenlijke fietsparkeerplaats zodat je niet met de winkelwagen in de goot komt of door de straatstenen wordt gehinderd |
105/090 | Bij meer bushaltes fietsenstallingen, liefst overdekt |
108/093 | Fietsparkeren bij arts- en tandartsklinieken verbeteren |
121/104 | Goede fietsparkeermogelijkheden |
140/118 | Fietsenstallingen in Assendorp t.h.v. de huizen zonder achterom, zodat we fietsen niet meer op de stoep hoeven te parkeren. (i. v.m. toegankelijkheid rolstoelen en kinderwagens) |
149/127 | Ik hoop op begrip voor de mensen die nog wel kunnen fietsen, maar niet zo ver kunnen lopen, dat ze de fiets toch in de buurt van de winkel of restaurant kunnen zetten. |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over fietsparkeren:
Fietsers moeten ervan uit kunnen gaan dat er dicht bij hun bestemming een goede parkeerplaats beschikbaar is. Dit geldt zeker voor het centrum en het station. Maar er valt ook nog veel te verbeteren bij bijvoorbeeld winkelcentra, bouwmarkten, scholen, kerken, het ziekenhuis, recreatieterreinen, bushaltes, kantoren en bedrijven. De gemeente kan haar rol als opdrachtgever uitvoerder of vergunningverlener veel beter benutten door eisen te stellen aan parkeer- en stallingsvoorzieningen.
Toelichting: het komt nog te vaak voor dat men name bij nieuwbouwprojecten in Zwolle onvoldoende aandacht aandacht wordt besteed aan de inrichting van fietsvoorzieningen. Bekende voorbeelden zijn: Winkelcentrum Zwolle-Zuid en Isala-Klinieken, Actionwinkels en overvolle stallingen bij bushaltes. Er liggen nog kansen bij de nieuwe vestigingen van Ikea en Hornbach.
Over bewegwijzering schreven onze leden:
106/91 | Betere bewegwijzering voor fietsers |
107/92 | Knooppuntenroutes in de stad veel beter aangeven |
138/116 | Ik wens dat er ook goede richtingwijzers komen voor in de stad. M.n. naar De Marslanden |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over fietsbewegwijzering:
De huidige bewegwijzering is onvoldoende. Naast toeristische routes, moeten ook lokale en interlokale routes op orde worden gebracht.
Toelinchting: Goede bewegwijzering zorgt voor verkeersveiligheid, snelheid en comfort.
Over bromscooters (en wielrenners) op het fietspad schreven onze leden:
006/005 | Scooters van het fietspad |
008/006 | Brommers en scooters van het fietspad |
012/008 | Het Twistvlietpad is nog steeds gevaarlijk, probeer rond etenstijd maar eens de snelle brommers/scooters/pizzakoeriers te tellen. Wedden dat je na een minuut of vijf denkt: hoe is mogelijk dat de vele peuters, kleuters en overige a.s. tieners hier zonder ongelukken tussendoor lopen, steppen, fietsen en spelen? |
087/072 | Pak Scheurscooters aan |
104/089 | Bromfietsen en scooters van het fietspad |
111/096 | Ontmoedig het gebruik van de scooter en bromfiets door invoering van milieuheffing. Als eerste stad in nederland! Beloon de fietsers!!! |
120/103 | Aandacht voor afremmen van hardrijdende brommers / scooters / e-bikes in de van Karnebeekstraat |
131/110 | Mijn fietswensen zijn: weer wielrenners van fietspaden |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over scooters op het fietspad:
Bromscooters, zeker als ze te hard rijden, horen niet op het fietspad. Er moet een betere controle en handhaving plaatsvinden op de maximum snelheid. Bromscooters zijn fijnstofkanonnen (TNO), daarom vindt de Fietsersbond dat bromscooters helemaal van de weg gehaald moeten worden.
Toelichting:
Uit onderzoek in Amsterdam blijkt dat 96% van de bromscooters te hard rijdt. Op drukke fietspaden lijdt dit regelmatig tot gevaarlijke situaties en ongelukken. Bromscooters hebben een ouderwetse tweetaktmotor. Ze stoten meer fijnstof uit dan auto’s. Opvoeren en ook snelheidsbegrensers leiden tot extreme fijnstofemissies omdat de motor daar niet op berekend is.
Over gladheidsbestrijding schreven onze leden:
005/004 | Heel graag in de winter het Koeweidepad, fietspad tussen de Brinkhoekweg en de Aa-landen ook strooien. Deze staat nu niet in het strooiroute v.d. Rova (belangrijke route naar o.a. Isala) |
059/047 | Zoutbakken op woonerven |
103/088 | Na sneeuwval of gladheid, zout strooien in de wijken. In de wijk “Bollebieste” is het met glad weer bijna onmogelijk om te fietsen, zeker voor ouderen. |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over gladheidsbestrijding:
De gladheidsbestrijding op fietsroutes in Zwolle is de laatste jaren flink verbeterd. In woonstraten wordt niet gestrooid, daar komen veel valpartijen voor. Fietsersbond-Zwolle vindt dat wijkbewoners hier zelf veel kunnen doen, door op tijd te vegen of te strooien. De gemeente zou kunnen helpen door (een proef te nemen met) het plaatsen van pekelbakken.
Over verkeerslichten schreven onze leden:
007/005 | Verkeerslichtinstallaties fietsvriendelijker afstellen, m.n. bij regen |
037/029 | De wachttijdvoorspellers beter afstellen. Soms blijft een lampje branden, veel fietsers rijden dan door. Gevaarlijk! |
038/030 | De wachttijd voor de stoplichten Zwartewaterallee zouden wat korter kunnen of (nog beter) een fietstunnel? |
073/059 | Bij verkeerslichten meer en langer groen als het regent. (en overdekte wachtplaatsen?) |
089/074 | Regensensoren bij verkeerslichten |
122/104 | Betere afstelling fietsverkeerslichten |
129/108 | Fietsers op kruising Waallaan/Rijnlaan door de week tussen 8.10 en 8.30 niet tegelijk groen geven: het is altijd chaotisch en onveilig. |
130/109 | Regensensoren bij de stoplichten |
133/112 | Graag een fietsvriendelijk verkeerslichtenbeleid. Nu is het vaak 3 x de auto en dan de fiets bv. bij de kruising Rieteweg Blaloweg bij de gamma. |
145/123 | Stoplichten V. Karnebeekstr. meer afstemmen op fietsers |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over verkeerslichten:
Verkeerslichten fietsvriendelijker maken door een mix aan maatregelen zoals: Twee fasen groen, regenvoorrang, goedwerkende fietssensoren, betere (en beter zichtbare) afstelling wachttijdvoorspellers, kritisch kijken naar voorrang voor busverkeer en betere leesbaarheid van de verschijnborden (blauwe lampen met witte lettertjes) voor rechtsaf vrij voor fietsers. Verder dient in principe de opgeblazen opstelstrook voor fietsers de norm te zijn.
Over wegwerkzaamheden schreven onze leden:
024/017 | Hessenpoort -Berkum komende jaren. Het zou voor de grote stroom fietsers die dagelijks Zwolle binnen fietst vanuit de Hessenpoort (en omgekeerd) erg prettig zijn als er werkzaamheden vrije fiets omleidingsroute zou komen. Vanaf Hessenpoort het oude tunneltje onder de A28 door weer openen en dan paralel aan de A 28 richting Zwolle fietsen. Noodbrug over de Vecht: fietsers verkeersluw zwolle in! |
035/027 | Dat er bij wegopbrekingen een goed alternatief wordt geboden, duidelijke borden, niet afstappen en een stuk lopen (dat laat je automobilisten toch ook niet doen?), een goede afrit van de stoep als fietsers over de stoep moeten etc. Zoals nu bij de Pannekoekendijk: fietsers over de stoep en bij de voormalige Leen Bakker er weer af, maar daar is geen afrit en ook geen plank die daarvoor kan dienen. |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over wegwerkzaamheden:
Er moet veel meer aandacht zijn voor fietsvriendelijke en veilige oplossingen bij wegwerkzaamheden. Hiervoor is het ook nodig dat de opdrachtgever (gemeente) duidelijke instructies geeft aan de uitvoerder en controleert op uitvoering.
Over obstakels en andere oorzaken van enkelvoudige fietsongevallen schreven onze leden:
003/002 | Wegverlichting voor fietsers 65+ proof maken. |
009/006 | Bestrating Pletterstaat levensgevaarlijk, vooral voor de bewoners |
016/009 | De fietsonveiligheid van beweegbare fysieke afsluitingen zo snel mogelijk aanpakken. Daar gebeuren veel en ernstige ongelukken mee (weet ik uit directe ervaring) en past zeker niet bij het thema “Fietsen zonder hindernissen”. |
028/002 | Haal het hek achter het provinciehuis a.u.b. weer weg. Zo naar om door dat hek te moeten. En aan de andere kant van het kanaal is ook een fietspad, maar die heeft geen op- of afrit. Ik word ontzettend vrolijk van door het park fietsen. Maar van dat hek word ik chagerijnig |
040/032 | Op het pad op de dijk langs Park de Wezenlanden is een fietssluis geplaatst. Dit is wel erg fietsonvriendelijk terwijl fietsen in het park wel is toegestaan. Om iets van barriére te houden stel ik voor hier twee beugels te plaatsen zoals bij de brug over het Almelo’s kanaal. |
041/032 | Op sommige straten worden slingerroutes aangebracht om autoverkeer af te remmen. Daardoor moeten fietsers ook langs de trottoirs mee slingeren hoewel de gevels van de straat rechtdoor lopen. Ondanks markering op enige afstand van de trottoirrand is dit bij donker of sneeuw slecht te zien. Ik ben op de Groeneweg enkele keren bijna gevallen na onverwacht botsen. Svp rechttrekken of beter markeren. |
050/041 | Zet het goede werk van de laatste tijd (fietspaaltje weg, fietstunnel Ceintuurbaan) voort |
054/045 | Op het Elandsveld hebben ooit paaltjes gestaan die zijn weggehaald maar de blokken waarin ze zaten staan er nog. Het is een smal fietspad en het zou fijn zijn ze verwijderd worden |
063/050 | Vluchtheuvel verwijderen Van Karnebeekstr. bij Italiaan |
065/051 | Hek over fietspad Almeloos kanaal verwijderen. (geef in elk geval aan waarom hek is geplaatst). |
074/060 | Maak Zwolle bereikbaar voor iedereen door paaltjes op 160 cm tussenafstand te maken. |
075/061 | Verplaats het afsluitend betonblok aan het eind v.d. Jhr Strick van Lindenlaan 20/30 cm. Dan kunnen fietsers zonder afstappen passeren en kan er nog steeds geen auto door. |
090/075 | A.u.b. beter contrast op lastige/gevaarlijke punten, zoals witte troittoirbanden op kruispunten en inrijden fietspad. Voorbeeld fietspaaltje t.h.v. Amstel |
092/077 | Ik woon in buitengebied van Zwolle en het zou fijn zijn als je in het donker fietst, dat er witte strepen langs fietspaden of binnenwegen zouden zijn. |
095/080 | Verwijderen meeste paaltjes, vooral in centrum |
124/106 | Paaltje fietspad waterzuiveringssluis weghalen. |
125/106 | Einde dijk (IJsselcentrale) gevaarlijke paal weghalen. |
126/106 | Obstakels op fietspaden zoveel mogelijk verwijderen. |
132/111 | De Van Karnebeektunnel is bijzonder slecht verlicht. Dat is ONVEILIG, zowel overdag als ’s nachts. Ik vind het onbegrijpelijk dat hier niet een SUPERverlichting wordt aangebracht. Het kost weinig en zou een geweldig groot positief effect hebben. |
135/113 | Allerlei scheidingsrichels en (te) brede afscheidingen op fietspaden opruimen |
137/115 | Vanaf de IJselboog richting Zwolle is op de fietssnelweg een verhoogde rijbaanscheiding. Daar zijn inmiddels gelukkig al witte strepen langs getrokken, maar ik denk dat het nog veiliger zou zijn als het begin van deze rijbaanscheiding opvallender gemaakt wordt. Bijv. met knalrode verf en kleine ledverlichting oid, zeker bij schemering/donker. Iets verder op, waar het zelfde pad eindigt bij het gebouw van PWC moeten de fietsers een scherpe bocht maken naar rechts, ook hier is een stenen middenberm/rijbaanscheiding. Deze is totaal onopvallend. Ook deze zou m.i. opvallender/veiliger kunnen. |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over het voorkomen van enkelvoudige fietsongevallen (EFO’s):
Het beleid binnen de gemeente Zwolle is er op gericht enkelvoudige fietsongevallen (efo’s) tegen te gaan. Er is een begin gemaakt met het verwijderen van niet strikt-noodzakelijke paaltjes. Ook zijn er proeven gestart met het vervangen van stalen en houten paaltjes door flexibele, goed gemarkeerde paaltjes. Het uitvoeringstempo laat echter nog te wensen over. Bij het ontwerpen van nieuwe voorzieningen verwachten wij meer aandacht voor dit veiligheidsaspect.
Toelichting:
Cijfers geven aan dat veel fietsongevallen het gevolg zijn van obstakels, paaltjes, hekken, (stoep)randjes, putten, onlogische bochten en fietspadversmallingen. Ook het ontbreken van (of slechte) markeringen en slechte verlichting kunnen de oorzaak zijn van enkelvoudige fietsongevallen.
Over het onderhoud van fietsvoorzieningen schreven onze leden:
013/008 | Route holtenbroek-Stadshagen aan- en afritten Twistvl.brug is ondanks noodrep, nog steeds vol gaten op de scheiding tussen rood en zwart asfalt |
029/021 | De Prof Feldmannweg -de veel gebruikte fietsverbinding tussen IJsselcentraleweg en fietspad over de dijk – opnieuw bestraten. Huidige situatie is erg slecht. |
033/025 | In de Spoolderparkweg tussen Prinses Margrietstraat en het viaduct onder A28 zitten een paar flinke gaten. Daar heb je als fietser behoorlijk last van als je dat niet weet. De oplossing: Even vullen met asfalt voordat er ongelukken gebeuren. |
042/033 | Zorg voor preventief boomwortelbeheer |
046/037 | Opvallend is dat er steeds meer gevaarlijke gaten in de wegen in woonwijken ontstaan en niet hersteld worden. Mijn wens is dat hier meer en sneller aandacht voor is |
060/048 | Bij Rondje Zwolle is de weg van de IJsselcentrale naar de Sichtermanmarke niet prettig en bij nat weer glad. |
067/053 | Goed onderhoud in de zomer voorkomt problemen in de winter |
078/064 | Dat er op tijd onderhoud plaatsvindt op het wegdek bij goede gelijke aansluiting bij bruggen |
080/067 | Reparatie van de gaten in het wegdek met name Wipstrik – Noord. Graag aandacht en controle op 30 km. |
088/073 | Het fietspad naast de Middelweg, richting Waallaan, te vernieuwen, ivm gevaarlijke gaten en hobbels |
102/087 | Op veel plekken in Zwolle liggen fietsstroken direct naast de autoweg. Op de scheiding van deze twee stroken brokkelt het asfalt af en ontstaan gaten. Juist deze gaten zijn zeer gevaarlijk als je bijvoorbeeld met je dochtertje wilt fietsen. Voorbeeld: van Kamperpad richting CCC met hele diepe gaten. Maar ook oversteekplaats ceintuurbaan nabij Urbana zijn voor fietsers forse drempels! |
119/102 | Molenweg en Thorbeckegracht opnieuw bestraten |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over het onderhoud van fietsvoorzieningen:
De fiets is een evenwichtsinstrument. Een goed ingericht en onderhouden wegdek is essentieel om veilig en comfortabel te kunnen fietsen. Het onderhoud van fietsvoorzieningen is de laatste tijd achteruit gegaan. Waarschijnlijk als gevolg van bezuinigingen. Minder onderhoud betekent al snel meer fietsonveiligheid en dus ongevallen. Dit is iets wat wij niet willen.
Over ontwerp, herinrichting en infrastructuur schreven onze leden:
011/008 | T-kruising Frankhuizerallee/Belvedereln. is door 2-richtingen fietspad voor automobilisten en fietsers zeer onoverzichtelijk |
014/008 | Kruising Twistvlietpad-Belvederelaan nu eindelijk eens ECHT aanpakken en struiken rooien |
018/011 | Aanpak situaties belvederelaan, stadshagen. Drie levensgevaarlijke punten binnen 750 m. |
019/012 | De tegels in het fietspad vanuit de stad langs de Meppelerstraatweg vervangen door een betonnen fietspad zoals momenteel langs de Hermelenweg wordt aangelegd !! |
021/014 | Een veilige kruising bij het punt BACHLAAN-LASSUSLAAN. Met het oog op de scholen die daar staan en daarmee de vele scholieren die daar fietsen. De kruising is nu gevaarlijk, er gebeuren regelmatig ongelukken. |
025/018 | Graag zou ik zien dat de oversteek aan de Hanekamp/Luttenbergstraat veiliger wordt voor fietsers. Verkeer komt van 3 richtingen als je wilt oversteken richting Assendorp. Vooral voor ouderen is het heel angstig, meestal gaan die via het zebrapad. Het is al jaren een wens van mij dat deze kruising veiliger wordt voor al het verkeer. |
026/019 | Onverhard pad langs de Kuyerhuyslaan (eerste stuk) verder verharden voor de veiligheid van fietsers (en wandelaars) |
027/019 | Snelheidslimiet instellen in hele Kuyerhuislaan voor de veiligheid van fietsers (en wandelaars)!! |
032/024 | Alle fietstunneltjes een verhoogde rand links en rechts – voldoende breed natuurlijk – waar je op kunt lopen met de fiets aan de hand als er water in de tunnel staat. |
036/028 | De afslag naar de R Feithlaan na de fietsrotonde blijft gevaarlijk, omdat de auto’s net weer optrekken. Voorstel een voorsorteervak rood voor fietsers aan te leggen. |
039/031 | Graag bij vernieuwing van fietspaden en rotondes deze laten aansluiten bij het ‘oude’werk, zodat er niet steeds een ‘stoepje’in zit. |
044/035 | Fietsvriendelijker maken Koestaart, nu onveiligheidsgevoel door langsrijdende auto’s |
047/038 | De Pilotenlaan is een racebaan door Zwolle Zuid geworden. Hier wordt veel gefietst. De maximum snelheid is er 30 km/u, Veel auto’s rijden er 60 to 70 km/u. De weg nodigt daartoe echt uit. Beperk hier de snelheid en maak deze weg befietsbaar. |
048/039 | Kruising Bachlaan/Bachlaan opnieuw inrichten. Rotonde? Zeer onveilig voor de vele scholieren |
051/042 | Het fietspad langs het Almelo’s kanaal wordt ondebroken door de Luttenbergstraat vlak bij de Hanekampbrug. Zou daar voor de fietsen aan beide zijden een kleine afrit kunnen worden gemaakt? Dan is het niet nodig de fiets op te tillen bij het afstappen en opstappen van het trottoir.naar en vanaf de rijweg. Daarvan kan ook gebruik worden gemaakt wanneer er met een rolstoel over het fietspad langs het Almelo’s kanaal wordt gewandeld. |
053/044 | Vergroting bereikbaarheid Zeeheldenbuurt en verder vanaf de Hortensiatunnel. Maak een tweezijdige fietsoversteek Leo Majorlaan (kant Hortensiastraat) bij verkeerslichten kruispunt Wipstrikkerallee weer mogelijk. (Zoals tijdens de bouw tunnel Ceintuurbaan) |
055/046 | Verbeteren klinkerpad Pletterstraat |
057/047 | Betere bereikbaarheid WC-Zuid |
058/047 | Oversteek station/Van Karnebeek |
064/050 | Doorgaand autoverkeer Van Karnebeekstr. naar station verbieden. Terugleiden door Hertenstraat |
076/062 | Bij het Engelse Werk is op de dijk een heel onoverzichtelijke bocht. als daar een spiegel geplaatst kan worden zou dat erg prettig zijn .je kunt dan het verkeer zien aankomen |
077/063 | Een doorgaande aansluiting vd route over de Hanzeboog van Zwolle richting Veluwe |
079/065 | Dat u het Marslandenpad tussen Ceintuurbaan en Westerveldse Aa-pad bij de ijsbaan laat verharden tot fietspad conform collegebesluit ipv het zandpad dat het nu is. (PU134-0134) |
082/068 | Veilige oversteek vd Hanekamp kruispunt bij Evertsenstraat – Menistenstraat. Is op drukke tijden onoverzichtelijk en moeilijk. |
083/069 | Vervang de hobbelstenen in de middenbaan van het fietspad ‘Aan de stadsmuur’ bijv. door stenen als in de banen aan weerszijden (of laat voetgangers op de middenbaan lopen). |
085/070 | Kruising Hertenweg/Brederostraat groter bord i.v.m. voorrang |
086/071 | Toegang vanaf rotonde voor het NS station naar de bewaakte fietsenstalling is heel beroerd. Hier zou een betere oplossing voor bedacht kunnen worden. |
091/076 | Veilig inrichten van de toerit VanKarnebeekstraatl/Van karnebeektunnel. Mini rotonde? |
094/079 | Beter fietspad achter Koningskerk (zuid) |
097/082 | Verbeter de levensgevaarlijk oversteek Gasthuisdijk-Blaloweg-Buitengasthuisstraat. Auto’s zien fietsers telkens over het hoofd door de bizarre fiets-stroken. Ik nodig de wethouder uit om samen tijdens de spits te komen oversteken. |
098/083 | Zou er een scherm geplaatst kunnen worden van plexiglas o.i.d. tussen het fietspad en de rijbaan op de brug over het zwolle-ijssel kanaal in de Hasselterweg? Het zou de vele fietsers die hier ’s morgens langsfietsen vrijwaren van overspetterend water, en ’s winters pekel, opgeworpen door de auto’s en vrachtwagens die vlak langs rijden. Ook zou het beschutting bieden tegen de, soms harde, wind |
109/094 | Veilige toegang van winkelcentrum Zwolle Zuid. Zowel bij “Boots” als bij de “Lidl” |
110/095 | Op veel plaatsen zijn in de loop der jaren olifantspaden ontstaan. Dat zijn niet ontworpen, maar spontaan ontstane doorsteektjes. Maak daar echte fietspaden van. |
114/099 | Stadshagen is een fietsvriendelijke wijk, maar hoe kan men zo dom zijn om geen gescheiden fietspaden aan te leggen op de Werkerlaan maar het winkelcentrum. Zeer gevaarlijk. |
115/100 | Doe iets met het overzichtelijke kruispunt Van de Capellenstraat / Democratenlaan |
116/101 | De binnenstad autoluw te maken en volledig in te zetten op de fietser. Echt beleid maken, niet halfbakken. |
117/102 | Centrum autovrij |
128/108 | Het Toddenbeltpad richting voetbalvereniging HTC een klein stukje doortrekken naar rechts (meteen naar de parkeerplaats), zodat daar niet 2 keer overgestoken hoeft te worden om veilig naar HTC te komen. |
134/112 | Hoe wordt de fietssnelweg bij de Veerallee gemaakt? Dat ommetje naar de stad moet toch anders worden dan tegen een muurtje aanrijden. |
136/114 | Als je vanuit de Gamma naar Holtenbroek fietst dan komt je langs vier stoplichten. Hierdoor nemen fietsers vaak het pad achter de shell-pomp. Het zou mooi zijn hier een dubbelzijdig fietspad van te maken. |
139/117 | Vanaf splitsing Van Royensingel/Groot Wezenland richting Luttenbergstr. rechtdoor ssendorperstr v.v.: Fietsers in het nauw. Ik rijd voor de auto en sla rechtsaf naar de Luttenbergstraat. |
143/121 | Eigen fietspad Ordelseweg richting Genne |
144/122 | Nog bredere doorstroming rond de binnenstad en bij verkeerslichten |
147/125 | Tussen het w.c. Stadshagen en de Belvedèrelaan moet je naar links oversteken. Dat is een gevaarlijk punt! |
148/126 | Een stoplicht voor fietsers kruispunt Evertsenstraat/Hanekamp |
Standpunt Fietsersbond-Zwolle over ontwerp, herinrichting, infrastructuur:
De snelle en brede ontwikkeling van het fietsverkeer vraagt inzet van ontwerpers en uitvoerders die de nieuwste ontwikkelingen op de voet volgen en kunnen denken en voelen vanuit de fietser. Niet alleen theoretisch maar ook vanuit de eigen fietspraktijk. Bij de Fietsersbond is veel (ervarings)deskundigheid aanwezig. Wij pleiten er voor die zo goed en vroeg mogelijk in te zetten bij de ontwikkeling van visies, ontwerpen en uitvoeringsplannen.
Over het gedrag van (mede)fietsers schreven onze leden:
017/010 | Dat er betere controles komen op fietsgedrag. Tegen de stroom infietsen is zoooo irritant. |
023/016 | Door bekeuringen uit te delen aan fietsers die op de stoep fietsen en niet stoppen voor zebrapaden. Het is niet leuk wanneer je op de stoep bijna omver wordt gereden door fietsers. |
112/097 | Ga fietsen en ervaar zelf hoe het is. Houd altijd rekening met fietsers, oud en jong, bij storm en sneeuw. Houd altijd rekening met fietsers, oud en jong, bij storm en sneeuw. |
118/102 | Controle op fietsgedrag m.n. op 3-4 naast elkaar rijden141 |
141/119 | Bij de rotonde bij de rotonde (Werkerlaan) nemen veel mensen de rotonde verkeerd om. Een bord plaatsen zou een oplossing kunnen zijn. Het is erg gevaarlijk! |
Fietsers staan niet boven de wet. Zij moeten zich aan de regels houden en de overheid moet controle uitoefenen op de naleving van de regels. De overheid moet er wel op letten dat de regels als logisch en noodzakelijk worden ervaren.
En verder schreven onze leden:
004/003 | De fietspaden wind- en regendicht afschermen |
015/008 | Weleens over de oude wetering gefietst? |
093/078 | Als binnenstadbewoner loop ik alles binnen de grachten, maar fiets vrijwel altijd graag naar bestemmingen binnen de stadsgrenzen |
14. Wensen die na sluitingsdatum werden toegestuurd:
17/10/14 | Rondje Zwolle. Een prachtige route, die ik (ben nieuwe Zwollenaar) al twee keer gefietst heb, de tweede keer met het boekje erbij. Ik heb slechts één wens: dat hij ook in de omgekeerde richting bewegwijzerd gaat worden. Zou dat erin zitten? |
17/10/14 | De klacht over de afrit van de Rodetorenbrug is me uit het hart gegrepen. Dat het daar voetgangersgebied is, was me niet eens bekend. Daar rijdt toch van alles? Ik hoop dat de hartekreet bij de gemeente gehoor vindt. |
Categorieën