Marcel Span, bonte hond en mensen-mens

Marcel Span treedt af als voorzitter van Fietsersbond-Zwolle. In dit gesprek kijken we achterom, maar vooral vooruit, want fietsen heeft de toekomst.

Aan het eind van het gesprek, gevraagd naar wat het voorzitterschap hem heeft gebracht, antwoordt hij zonder te aarzelen: “Ik ben inmiddels een bekende Zwollenaar, een bonte hond, dat is best leuk.” Veel mensen vereenzelvigen Marcel Span met  Fietsersbond-Zwolle. “Privé en werk voor de Fietsersbond lopen door elkaar heen, we worden serieus genomen.”

Foto: Marcel SpanMarcel vertelt dat er een beetje lacherig werd gereageerd toen hij zich kandidaat stelde voor het voorzitterschap van Fietsersbond-Zwolle. Hij heeft een eigen stijl om zaken voor elkaar te krijgen. In plaats van beleidsnota’s op te stellen, gaat hij liever naar mensen toe die iets voor fietsend Zwolle kunnen betekenen. Met in zijn achterhoofd het belang van de gesprekspartner en de belangen van de Fietsersbond, praat hij liefst informeel, in de wandelgangen met ambtenaren, politici en ondernemers.

Hij zoekt naar harmonie en kijkt dus naar wat hij samen met anderen kan bereiken. Op die manier kweekt hij veel goodwill. “Een goede verstandhouding en vertrouwen heb je nodig, zeker als je het echt met elkaar oneens bent. Zo is het soms nodig eens stevig in de pers van leer te trekken tegen zaken die slecht zijn voor fietsend Zwolle. Niet altijd leuk voor de beleidsmakers en beslissers, maar wel goed om ze weer even wakker te schudden.” Als voorbeeld noemt hij de aandacht die de Fietsersbond in de pers vroeg voor de parkeerproblemen in de binnenstad, met name rond de Grote Markt. “Wethouder René de Heer vond de getroffen maatregelen genoeg. Daar waren we het als Fietserbond grondig mee oneens. Het is dan van belang toch met elkaar in gesprek te blijven.”

Ook binnen het bestuur was er vertrouwen in zijn optreden. “Soms is het vanwege de actualiteit nodig snel te handelen. Je hebben dan geen tijd voor bestuurlijk overleg; het zijn dan solo-acties en het is fijn te weten dat we als bestuur op één lijn zitten. Op die manier kun je snel doorpakken, daar houd ik van.”

Foto: huidig bestuur zonder Edwin Koster

(Foto: huidig bestuur zonder Edwin Koster)

Marcel woont nu 18 jaar in Zwolle, daarvóóor 35 jaar in Nijmegen. Zijn vrouw Ruth was in de jaren zeventig al lid van de Fietsersbond, Marcel kon niet achterblijven. Eenmaal in Zwolle werd hij benaderd om actief lid te worden, er was dringend behoefte aan een nieuwe penningmeester. “Maar ja, een penningmeester met een gat in zijn hand, daarvoor moet je niet bij De Fietsersbond, maar bij Het Bouwfonds zijn,” glundert hij. Na verloop van tijd ging hij op voor het voorzitterschap. Tijdelijk was de bedoeling, maar ja vindt maar eens een opvolger. 

“Ik heb veel genoegen beleefd aan het voorzitterschap. In Edwin Koster krijgen we straks een goede voorzitter, daar ben ik van overtuigd. Hij is ook iemand die kan binden en verbinden.”

“Het voorzitterschap kostte veel tijd, maar zo voelde het niet. Ik deed het altijd met veel liefde en commitment. Een nieuwe baan, cursussen en ook andere bezigheden, zoals een bestuursfunctie bij StadshagenTotaal, vragen ook tijd en maken dat de druk van het voorzitterschap nu bij iemand anders op de schouder moet komen. De nieuwe voorzitter kan onder meer door een beleidsplan op te stellen zorgen voor nieuw elan, nieuwe ideeën.”

Marcel zal zich blijven inzetten voor de fietsers. Er liggen volgens hem nog genoeg zaken die aandacht behoeven, zoals distributieketens voor duurzaam lokaal vervoer, fietsvoorzieningen voor klanten en personeel bij bedrijven als Ikea en Hornbach.

Tot slot vraag ik naar de tegenvallers tijdens zijn voorzitterschap, dingen waar hij van baalt. En wat hij de leden, de gemeente Zwolle, bedrijven en instellingen en stedenbouwkundigen wil meegeven. Bij tegenvallers staat Marcel niet lang stil. “Natuurlijk zijn die er, maar het is belangrijk vooruit te kijken. Je kunt je inzetten voor nieuwe dingen en soms komen de dingen die eerst niet lukten na een tijdje terug en dan lukt het soms alsnog. Successen waren er genoeg. Ik noem de fietssnelweg, de dialoog met de gemeente, de komst van de droomroute als schakel tussen de fietssnelweg, het centrum en Holtenbroek en natuurlijk de Fietsstadverkiezing.”

Foto: voorzitterswissel

“Van de leden verwacht ik dat wij, nog meer dan nu, op ze kunnen rekenen als hun gevraagd wordt te helpen. De gemeente geef ik mee, dat ze zich goed moeten verkopen en niet te veel water bij de wijn moeten doen als ze een grote speler kunnen binnenhalen. Het eigene van Zwolle moet behouden blijven. Dat betekent dat we ondanks grote verschillen van inzicht met elkaar in gesprek blijven en onze schouders eronder zetten. Bij Primark zie je bijvoorbeeld dat de gemeente veel te snel ja heeft gezegd zonder aan de fietser te denken. Zwolle biedt de ondernemer genoeg om er te willen zitten. Zíj mogen juist blij zijn met Zwolle. Stel als gemeente de voorwaarden die recht doen aan het eigene van Zwolle, fietsbelangen horen daarbij.”

Wat Marcel betreft moeten bedrijven en instellingen wakker worden en gaan inzien dat de fiets in veel gevallen een volwaardig, goedkoop en gezond  alternatief vervoermiddel is. Een proactieve houding zou meer passen bij het ondernemersschap.

Voor stedenbouwkundigen en architecten heeft Marcel ook een boodschap. “Blijf mooie dingen ontwerpen, maar bedenk dat er steeds meer gefietst wordt en kruip dus ook in de huid van de fietser.”

Vannacht moet Marcel weer aan het werk bij de NS. Daar zorgt hij ervoor dat logistieke informatie wordt omgezet in reizigersinformatie. Op basis daarvan worden bijvoorbeeld reisadviezen aangepast. Met enthousiasme begint Marcel te vertellen hoe op dat gebied bij de NS en Prorail langzamerhand ook veel verbeterd is en nog steeds wordt. Ook daar blijkt het nodig mensen te motiveren en te binden. Iets dat hem wel is toevertrouwd…

 

———————————————————————————————-

Lees ook het interview met Edwin koster: We zijn nog niet uitgefietst!

(Interview: Ton Venselaar; Foto’s: Harry Gijsman. Tekst- en stijlcorrecties: Iris Boersbroek).

 

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.