Ze dronken een glas, deden een plas ……

Ze dronken een glas, deden een plas en lieten de boel zoals die was. Deze volkswijsheid lijkt van toepassing op de manier waarop in Zwolle omleidingen voor fietsers wegens wegwerkzaamheden regelmatig worden geregeld. De Fietsersbond heeft er in gesprekken met bestuurders en ambtenaren herhaaldelijk op aangedrongen serieuzer om te gaan met omleidingen voor fietsers. Meer dan een welwillend oor lijkt dit tot nu toe niet op te leveren.

Directe aanleiding nu te reageren is de omleidng die te maken heeft met de komst van Bouwmarkt Hornbach aan de Blaloweg. Iedere echte fietser kan echter zo een paar voorbeelden noemen van situaties waarin een loopje genomen wordt met zijn belangen.

De wegwerkzaamheden bij Hornbach maken het nodig dat fietsers richting Blaloweg tijdelijk gebruik maken van het fietspad aan de overkant. Fietsers rijden daar nu dus in twee richtingen op het pad. Een redelijke oplossing, maar onhandig en onveilig uitgevoerd. We waren donderdag getuige van een bijna-ongeluk, want een automobilist uit de richting van de WRZV-hal had niet door dat fietsers nu van beide kanten kunnen komen. Een duidelijk OPVALLEND bord ontbrak.

Foto: begin omleiding Blaloweg Foto: omleiding naar de overkant Blaloweg
Foto: omleidingsbord Foto: omleiding over drukke Blaloweg

Fietsers die eenmaal aan die zijde van de weg rijden kunnen naar onze mening beter tot voorbij de nieuwe Blalobrug aan die kant blijven rijden. De kruispunten met verkeerslichten bieden die mogelijkheid. In plaats daarvan worden de fietsers onnodig over de drukke verkeersweg (zonder verkeerslicht) gestuurd om hun weg te vervolgen.

Foto: het bij fietsers gehate bord "fietsers afstappen" Foto: het bij fietsers gehate bord "fietsers afstappen"

Al eerder schreven we naar aanleiding van binnengekomen klachten over irritaties onder fietsers  in verband met onlogisch en gevaarlijke omleidingen bij wegwerkzaamheden:

“Volgens de Fietsersbond valt er veel te verbeteren. In plaats van het beruchte bordje “fietsers afstappen”, kan er gezocht worden naar meer fietsvriendelijke oplossingen. Denk daarbij aan tijdelijk opritjes naar de stoep, veilige kunststofrijplaten (zonder opstaande randen), tijdelijke belijningen, geleidingslint of -hekken. Lange omrijdroutes werken niet, die gaan in tegen de logica van de fietser en worden dan ook massaal genegeerd.

Fietsers zijn best flexibel, maar dat betekent niet dat uitvoerders van werkzaamheden fietsers tot de meest bizarre fratsen moeten dwingen. Ons advies: Opdrachtgevers (vaak de gemeente) moeten duidelijke instructies met betrekking tot veiligheid en comfort geven aan de uitvoerder en controleren op uitvoering.”

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.