Onderzoek Milieudefensie

Ook in  Zwolle delven fietsers het onderspit.

In Fietsstad Zwolle delven fietsers het onderspit. Dat blijkt uit een onderzoek van Milieudefensie naar het gebruik van de openbare ruimte. In onze stad, maar ook in andere onderzochte steden, is de meeste plaats gereserveerd voor de auto. Op de tweede plaats komen in Zwolle de voetgangers. Fietsers komen er bekaaid vanaf.

IMG_69831

Edwin Koster, voorzitter van Fietsersbond-Zwolle zegt hierover: “In 2014 won Zwolle nog de titel Fietsstad. “Je kunt je afvragen of de situatie  in drie jaar verslechterd is. Het antwoord is nee, maar wat in drie jaar wel zichtbaarder wordt is dat de fiets meer ruimte nodig heeft. Het knelt en dat merken fietsers, het knelt op het pad dat eigenlijk te smal is, het knelt in de stalling die te klein is, maar het knelt vooral in ontwerpkracht, aandacht, durf en daadkracht om die zaken op te lossen.”

Winkelcentrum Zwolle Zuid
Als voorbeeld noemt Edwin een aantal winkelcentra in onze stad. Daar is de autodominantie goed zichtbaar. Grote parkeerterreinen voor auto’s, fietsers moeten zich een (gevaarlijke) weg over het parkeerterrein banen om bij de winkels te komen.

“Vorig jaar kwam Winkelcentrum Zwolle-Zuid opnieuw in het nieuws. Bezoekers van met name de AH-supermarkt, stalden hun fietsen ‘hinderlijk’ in de passage vlakbij de ingang. Gedrag dus waarbij geen rekening werd gehouden met anderen. Toch maakt dit ook duidelijk dat er ontworpen is vanuit perspectief van de auto. De afstand van autodeur tot supermarkt deur is bijna korter dan de route die fietser moet afleggen om bij diezelfde deur te komen. Rolbanen, station voor winkelwagens vlakbij de parkeerplaats omlijsten de autodominantie. Het comfort voor fietser is te beperkt en die onbalans wordt hersteld door ‘hinderlijk’ stallen.”

Johan Cruijff
Koster haalt de uitspraak van Johan Cruijff aan: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt.” Hij vindt dat ook stedenbouwkundigen, architecten en opdrachtgevers door moeten krijgen dat fietsen om een andere inrichting vraagt. “Ik zou graag zien, dat er meer uitdaging, meer ontwerpkracht wordt ingezet om de bijvoorbeeld de berging van de steeds grotere diversiteit aan fietsen te faciliteren. Een aansprekende bikebuilding versus de zoveelste carpark, wat staat nou mooier op je ontwerp cv?“ [….] “Dit onderzoek geeft aan dat er nu een slag gemaakt kan worden. De fiets vraagt om meer ruimte. Dat zijn kansen om Zwolle te versterken, te vergroenen en in de top te houden!”

zevenalleetjes_crop

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *