Zwolle Wereldfietsstad? Een loze kreet.

Hans Hop, bestuurslid Fietsersbond-Zwolle blaast stoom af:
“Amper een week nadat de Zwolse gemeenteraad de titel Wereldfietsstad omarmde wordt het hart van de stad verboden terrein voor fietsers.”

Bord verboden te fietsen en fietsparkeren
Doorgaande fietsroutes in Centrum afgesloten. Fietsparkeren ernstig bemoeilijkt.

En waarom? Om de almaar uitdijende terrashoreca tegemoet te komen.

STOP

De Fietsersbond is voor het STOP-beleidsprincipe; eerst Stappen, dan Trappen(fietsen), OV, en als laatste de Personenauto. De gemeente hanteert dit niet, maar geeft de horeca alle ruimte.
Het gevolg is dat voetgangers op de trottoirs geen ruimte meer hebben, omdat deze compleet worden volgebouwd met tafels en stoelen. Uitwijken naar de straat is de norm geworden. En fietsers zijn hiervan de dupe. Ze hebben in de ogen van de gemeente het nakijken want er gaat handhavend worden opgetreden in deze gastvrije binnenstad.
Het uitgangspunt was dat er goede alternatieve routes beschikbaar moesten zijn voordat Melkmarkt en Grote Markt afgesloten zouden kunnen worden. Dat idee lijkt nu volkomen verlaten. De Koestraat, Kamperstraat en Nieuwstraat zouden die alternatieve routes kunnen worden, maar dan moet er wel het nodige gebeuren. Helaas blijven deze plannen hangen in nota´s en goede bedoelingen.

KNIP

En als de gemeente dan toch graag maatregelen wil doorvoeren die zo goed bevallen:
Waarom houden we de knip niet in stand tussen de Ooster- en Westerlaan? We hebben er een prachtige, redelijk verkeersluwe Stationsweg voor teruggekregen en een autoarm Stationsplein is voor vele reizigers ook een zegen. Fietsers hebben een prachtige toegang tot de nieuwe stalling. De van Karnebeektunnel dan permanent openstellen voor autoverkeer lijkt ons een goede ontsluiting.

Hier zou de knip voor auto's moeten komen
Toegangen tot stationsfietsenstalling vrij van autoverkeer

 

30 KM/UUR

Wereldfietsstad betekent ook dat je werk maakt van je fietsambities. De voor fietsers compleet onoverzichtelijke afslag bij park Eekhout richting Nieuwe Havenbrug wordt voor fietsers extra gevaarlijk omdat de Gemeente bij het bezwaarschrift van de Fietsersbond aangeeft dat de Van Roijensingel een 50 km/uur gebiedsontsluitingsweg is waarbij handhaving geen prioriteit heeft. Wij vinden dit vreemd. Waarbij andere fietsminnende steden aangeven dat 30 km/uur de norm wordt in de stad, geeft Wereldfietsstad Zwolle niet thuis. Een (binnen)stadsring met een max van 30 km/uur kan in Amsterdam, Enschede en zelfs in Parijs! En waarom krijgt te hard rijden geen prioriteit van de gemeente of politie? De leefbaarheid en fietsveiligheid staan hierdoor onder grote druk. Wat te denken van bijvoorbeeld de racebaan Hortensiastraat. En hoe kan een automobilist bijna in een lantaarnpaal hangen als hij over de fietsrotonde bij de Vondelkade is geknald? Als verkeersveiligheid belangrijk is, kan dat niet zonder snelheidshandhaving.

Juist nu het fietsen door corona een enorme boost heeft gekregen heb je als wereldfietsstad de morele verplichting om veilige fietsroutes te maken. En dan hebben we het niet over de binnenstad alleen, maar ook over schoolroutes. De Bachlaan met zijn vele scholen is zo’n route die een veiligheidsupdate hard nodig heeft.

Foto kruising Van Royensingel en Nieuwe Havenbrug
Van Royensingel: naar links en rechts afslaande fietsers, overstekende voetgangers, bushalte en haastige automobilisten. Een bedreigende situatie.

Wereldfietsstad schept verwachtingen

De wil om Wereldfietsstad te worden schept verwachtingen:

  • Over veilig en comfortabel fietsen, ook met kinderen.
  • Over je fiets goed kunnen stallen.
  • Over een gezonde levensstijl en gewoon kunnen genieten van fietsen.

Daarvoor hebben we bestuurders nodig met hart voor de zaak, horecaondernemers die hun fietsende klanten zien, automobilisten die zich inhouden en heel veel fietsers. Fietsers die ervoor kunnen zorgen dat Zwolle Wereldfietsstad geen loze kreet blijft.

Categorieën