Zwolle, Hattem, Heerde, Oldebroek fijne fietsgemeenten…

… maar niet van het jaar 2024

Zwolle, Hattem, Heerde en Oldebroek deden net als alle andere Nederlandse gemeenten mee aan de verkiezing tot Fietsgemeente van het jaar 2024. Ze eindigden bovengemiddeld, waar we als werkgroep natuurlijk ontzettend blij mee zijn. Maar het betekent niet dat we nu achterover kunnen gaan leunen want niet op alle onderdelen werd even hoog gescoord.

De gemeente Zwolle doet het goed als het gaat om de inrichting van rotondes. Hier konden punten op worden gescoord wanneer fietsers hier voorrang hebben ten opzichte van auto’s. Minder goed presteerde de Overijsselse hoofdstad op het onderdeel 50 km/u doordat op veel plaatsen fiets- en autoverkeer niet van elkaar zijn gescheiden.

In Hattem is dat laatste in nog sterkere mate het geval. De gemeente scoort nog slechter dan Zwolle op het ontvlechten van beide verkeersstromen. Voldoendes delen de Hattemers uit voor het onderhoud en het fietsnetwerk, terwijl de doorstroming voor fietsers op rotondes de hoogst mogelijke score behaalt.

De Heerdenaren kijken niet heel anders naar hun gemeente. Met name onderhoud, netwerk en directheid van de verbindingen krijgen prima beoordelingen, terwijl er wel behoefte is aan meer vrijliggende fietspaden.

Ook Oldebroek wordt positief gewaardeerd. Deze gemeente doet het volgens de respondenten iets beter dan de andere drie gemeenten als het gaat om ontvlechting van auto- en fietsverkeer, maar het is nog steeds geen echte voldoende.

Grote winnaar van de verkiezing is de gemeente Noord-Beveland, die op meer dan de helft van de beoordelingsaspecten een dikke voldoende scoort.  Ook onze buren in Kampen vallen in de prijzen als beste middelgrote gemeente. De totale uitslag is terug te lezen op de landelijke website van de Fietsersbond.

 

 

Categorieën